Bedrijf+ontwikkelt+minimaal+%C3%A9%C3%A9n+product+per+jaar+voor+glastuinbouw
Nieuws
© Kimberly Bakker

Bedrijf ontwikkelt minimaal één product per jaar voor glastuinbouw

Horti-Innovations in het Zuid-Hollandse Den Hoorn werkt in een team van zes dagelijks aan het optimaliseren en vereenvoudigen van alledaagse werkzaamheden in de glastuinbouw. Onlangs vierde het bedrijf zijn dertigste verjaardag.

Dertig jaar is een mooie mijlpaal, vindt Peter van Schie, eigenaar en oprichter van Horti-Innovations. 'We hebben het goed gevierd met onder andere leveranciers, klanten en vrienden. Maar nu is het tijd om vooruit te kijken. Doel voor de komende jaren is om klanten goed te kunnen blijven bedienen en tegelijkertijd tijd over te houden voor de ontwikkeling van nieuwe producten.'

Van dat laatste wordt Van Schie echt gelukkig. 'Dat heb ik te danken aan mijn vader. Hij had een kleine kwekerij met wisselende teelten: van sla en koolrabi tot cyclamen en orchideeën. Dat dwong hem ook om innovatief te zijn. Hoe kan ik zaken slim en snel oppakken? Dat was een vraag waar hij dagelijks mee te maken had.'

Wipponkar

De constante drang om te innoveren en efficiencyslagen te maken, resulteerde in 1993 in de ontwikkeling van de Wipponkar. Dit is een hulpmiddel om met een Deense kar op een zachte of onregelmatige ondergrond te kunnen rijden.

Producten moeten zo logisch zijn dat een handleiding niet nodig is

Peter van Schie, eigenaar en oprichter van Horti-Innovations

'Voorheen moest al het product van de Deense karren worden overgeplaatst naar de overgewaswagen. Met een Wipponkar hoefde dat niet meer. Het overslaan van die ene handeling scheelde soms wel een dag werk in de week', legt de ondernemer uit.

Peter van Schie is in 1993 begonnen met het ontwikkelen van de Wipponkar voor het rijden met Deense karren op onregelmatige of zachte oppervlakken. Nu 30 jaar later zijn er bij Horti-Innovations vele producten bij gekomen.
Peter van Schie is in 1993 begonnen met het ontwikkelen van de Wipponkar voor het rijden met Deense karren op onregelmatige of zachte oppervlakken. Nu 30 jaar later zijn er bij Horti-Innovations vele producten bij gekomen. © Kimberly Bakker

Vader Piet van Schie gebruikte de Wipponkar dagelijks. 'Hij was er laaiend enthousiast over. Dat had vooral te maken met de eenvoud van het systeem', zegt Van Schie. 'Daardoor vroeg ik mij af of er niet meer kwekers zijn die er behoefte aan hebben. Een kennis van mijn vader en collega-kweker kwam langs om te kijken. Mijn vraag bleek terecht, want hij vroeg meteen om twintig van die karren.'

Die aanvraag leidde tot de oprichting van Horti-Innovations. Met het bezoek van een vertegenwoordiger van het toenmalige Van Dillewijn Verpakkingen kwam alles in een stroomversnelling terecht. 'Hij gooide een van de Wipponkarren in zijn auto en is het bij kwekers in heel Nederland gaan aanprijzen. Dat was mijn eerste dealer', blikt de ondernemer terug. In de jaren die volgden, deed de groothandel de verkoop en hield Van Schie zich bezig met lassen en monteren.

Prototypes

Vandaag is het doel om minimaal één product per jaar te bedenken en ontwikkelen. 'Al komen de meeste ideeën bij kwekers vandaan. Zij hebben geen tijd om ermee aan de slag te gaan', weet Van Schie. 'Hun gedachten zetten we om in prototypes waarmee in de praktijk kan worden proefgedraaid. Wij nemen dus productontwikkeling uit handen. In ruil daarvoor mogen wij het ontwikkelde product breed in de sector verkopen.'

Belangrijk voor de ondernemer is dat bij elk ontwikkeld transportsysteem, of dat nou een koppelstuk of displaysysteem voor de supermarkt is, eenvoud centraal staat. 'Producten moeten zo logisch zijn dat een handleiding niet nodig is. Een kind van zes moet het kunnen gebruiken. Daar zit ook de kracht van onze producten. De Wipponkar is daar een voorbeeld van. De kar is nog steeds zoals mijn vader hem in 1993 had bedacht.'

Peter van Schie is in 1993 begonnen met het ontwikkelen van de Wipponkar voor het rijden met Deense karren op onregelmatige of zachte oppervlakken. Nu 30 jaar later zijn er bij Horti-Innovations vele producten bij gekomen.
Peter van Schie is in 1993 begonnen met het ontwikkelen van de Wipponkar voor het rijden met Deense karren op onregelmatige of zachte oppervlakken. Nu 30 jaar later zijn er bij Horti-Innovations vele producten bij gekomen. © Kimberly Bakker

Door de jaren heen is de vraag vanuit ondernemers wel veranderd, constateert Van Schie. 'We zien de trend van schaalvergroting duidelijk terug. Zo is er meer vraag naar systemen die ervoor zorgen dat meerdere karren getrokken kunnen worden. Vroeger trok de trekker of trike één kar, nu zijn dat er soms ruim twintig.'

Ook hebben steeds meer ondernemers karren in eigen beheer. 'In het verleden werden de karren alleen gehuurd bij de CC-centrale. Dat is niet meer zo. Veel tuinders hebben eigen karren en willen daarvoor eigen koppelstukken hebben.'

Duurzaam pand

Ook bij Horti-Innovations heeft schaalvergroting plaatsgevonden. In december 2019 sloeg Van Schie de eerste paal van het nieuwe pand op het bedrijventerrein Harnaschpolder in Den Hoorn in de grond. Een jaar later werd de energieneutrale locatie opgeleverd. 'Het pand is voorzien van warmtepompen, warmteterugwinning en zonnepanelen.'

Voor december 2019 huurde de ondernemer een pand bij Metazet in Wateringen. 'Zij bleven, net zoals ik, hard groeien. Op een gegeven moment vroeg ik mij af of ik daar over tien jaar nog voldoende ruimte zou hebben. We concludeerden dat we beiden ruimte tekort zouden komen. Toen ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe locatie. Hoewel het nooit een doel op zich is geweest, ben ik er nu blij mee.'

Ook met het oog op de toekomst is het een belangrijke ontwikkeling geweest. 'In de werkplaats ben ik echt gelukkig. Nu heb ik er een waar ik kan doen en laten wat ik wil. Het is de plek waar ik hopelijk ook de komende dertig jaar kan focussen op het creëren van unieke en onderscheidende producten.'

Bedrijfsgegevens
Naam: Peter van Schie (51) Plaats: Den Hoorn (ZH) Soort bedrijf: Transportsystemen. Doel van Horti-Innovations is het ontwikkelen van transportsystemen en -accessoires die alledaagse werkzaamheden in de tuinbouw sneller en prettiger uitvoerbaar maken. Van de ontwikkelde producenten blijft zo'n 30 procent in Nederland. De overige 70 procent wordt richting het buitenland afgezet. Het assortiment beslaat inmiddels ruim tweehonderd producten.

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.