Banden+met+scharnierende+wangen+platten+enorm+af+in+de+lengte
Nieuws
© Frits Huiden

Banden met scharnierende wangen platten enorm af in de lengte

De eerste banden van de Galileo CupWheel zijn in Nederland getest. Ze platten enorm af in de lengte door hun scharnierende wangen. Tegelijk zijn ze ook in transport te gebruiken.

In dit natte voorjaar gaat er veel aandacht uit naar brede banden, luchtdrukwisselsystemen of alternatieve banden. Sinds enkele maanden worden twee sets CupWheel in Nederland getest via Galileo-importeur en bandenspecialist Heuver Tyres in het Overijsselse Hardenberg. De eerste set bij WUR Open Teelten in het Flevolandse Lelystad en de tweede set bij Loonbedrijf Van Lingen in het Friese Warfstermolen.

De CupWheel-banden hebben stevige maar ingevallen wangen die naar binnen scharnieren. Daardoor is er minder lucht nodig in de luchtkamer en een maximale afplatting, in principe meer dan een VF-band. Doordat er vooral afplatting in de lengte is, wordt de CupWheel vaak vergeleken met een rupsonderstel en dus ook wel bandrups genoemd.

Vier nokken aan de grond

De CupWheel heeft altijd vier nokken aan de grond bij een druk van minimaal 0,5 bar. Vergeleken met een normale band zou er meer zijdelingse stabiliteit moeten zijn, doordat de band minder zwabbert op uitdijende wangen. Ook scherpe voorwerpen krijgen minder kans om de wang te beschadigen.

© Frits Huiden

Volgens de bandentabel mag de CupWheel bij 40 kilometer per uur 5.210 kilo dragen. 50 kilometer per uur kan op 1 bar bij een last van 5 ton. Om beschadiging te voorkomen, mogen de bovenste en onderste lip elkaar niet raken. Een luchtdrukwisselsysteem is aanbevolen, maar zonder kan ook.

Volgens de bandentabel kan er bij 0,6 bar 40 kilometer per uur worden gereden bij een belasting van 3.870 kilo. Minimale druk in de tabel is 0,4 bar. Dan is het mogelijk 30 kilometer per uur te rijden bij 3.200 kilo.

Eerst kleine maten

De CupWheel-banden van het Israëlische Galileo zijn vijftien jaar geleden geïntroduceerd. Eerst vooral met kleine maten voor verreikers, schrankladers met de CupWheel-serie SkidCup en de banden voor pivotberegeningsinstallaties (IrriCup). Later kwam de ontwikkeling op gang met grotere maten voor trekkers in de serie AgriCup.

In 2013 verkocht Galileo het concept in licentie aan de Tsjechische fabrikant Mitas. Die bracht de banden op de markt onder de naam PneuTrac. Mitas werd overgenomen door Trelleborg. Dat bedrijf is nu samen met Alliance, een van de merken van de Japanse bandenfabrikant Yokohama. Vandaar dat de PneuTrac-banden nu onder het Trelleborg-label te koop zijn.

© Frits Huiden

In Nederland zijn deze banden verkrijgbaar in kleine maten voor bijvoorbeeld smalspoortrekkers. Verdere samenwerking is er hierin niet tussen Galileo en Trelleborg.

Het gaat om banden met maat 710/70 R38-CW en de kleine 600/65 R28-CW die Galileo weer bij zijn landgenoot Alliance laat maken. De banden draaien sinds december bij WUR Open Teelten in het Flevolandse Lelystad. Daar zijn ze onder een 200 pk Fendt 820 Vario met vijfschaarwentelploeg gemonteerd.

Acht sets

Loonbedrijf Van Lingen in het Friese Warfstermolen testte de tweede set banden onder een New Holland TM140 met Rolland-meststrooier erachter. Hij gebruikt ze bij het strooien van mest op natte percelen. In totaal komen er acht sets naar Nederland.

© Frits Huiden

Van Lingen is gewend met VF-banden te rijden onder zijn acht trekkers. Zijn ervaringen met de CupWheel zijn na honderd uur positief. 'De wangen lossen goed, er blijft geen grond in kleven en ze trekken als een beer. Er is voldoende tractie en amper slip, zeker niet bij dit werk met de mestverspreider op nattere graspercelen', stelt hij.

'Net als bij onze VF-banden is er wat onbalans, als ze nog koud zijn of als ze even stil hebben gestaan. Als de banden warm zijn, merk je daar niets meer van.'

Druk in de gaten houden

De band moet zich na montage even zetten om de velg. Daarom moet de chauffeur de druk goed in de gaten houden. Standaard is er dan ook een manometer gemonteerd in de bijbehorende velg om de druk direct af te kunnen lezen.

Bij de banden horen velgen met een verstevigde versterkingsring in de hoornrand. Deze worden gemaakt bij Bevri Wheels in het Flevolandse Zeewolde. De velgen zorgen ervoor dat insnijden, ook tijdens de montage, wordt voorkomen. Van Lingen heeft speciale adapterplaten om de banden met velg te kunnen wisselen tussen zijn trekkers.

© Frits Huiden

Een prijs van de banden is nog niet bekend, maar ze zullen hetzelfde kosten als reguliere banden in het topsegment.

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.